Aprilia Tuono V4R

Aprilia Tuono V4R

              - Címkék |Kiemelt cikk

Tavaly ősszel, a Milánói Motorszalonon leleplezték a régóta várt négyhengeres motort, a 2011-es Aprilia Tuono V4R-t , amely tulajdonképpen az RSV4 levetkőztetésével született, azaz idomok és csutkakormány nélkül, 162 lóerővel és superbike versenyelektronikával, így talán legkeményebb naked lett a szériagyártású motorok között.

aprilia rsv4 tuono v4r aprc naked superbike teszt
Aprilia Tuono V4R: „azoknak a lelkes elvetemülteknek készül, akik még boltba is versenymotorral mennének legszívesebben”

Az Aprilia nem kapkodott a Tuono V4R bemutatásával, az alapul szolgáló RSV4 már jó ideje kapható, ám levetkőztetése megérte a várakozást, mert a legújabb elektronikai fejlesztéseket kapta, így még a legelső RSV4-en is túltesz. Külsejének megítélése eltérő: a régi Tuono tulajok szerint a fejidom még némi megszokást igényel. A motor kicsit egy balesetes RSV4-re hajaz, műszakilag viszont nincs kifogásunk, hiszen az Aprilia mérnökei megszabadították idomjaitól a versenypályán már bizonyított RSV4-et, plusz egy-két dologgal meg is spékelték. A tank és a váz változatlan maradt, a hátsó traktust azonban átalakították: új a segédváz és idomok, a hátsó ülés nagyobb, farokidom süllyesztett kapaszkodókat is kapott, a csutkakormányt pedig lecserélték kényelmesebb túrakormányra. A kipufogórendszer és a felnik két-két kilóval könnyebbek a donorgéphez képest, utóbbi jótékonyan hat a rugózatlan tömegre.  A Brembo fékeket és a futóművet az RSV4 R-ről emelték rá, elöl 43 milliméteres Sachs villa dolgozik. Az új modell szárazon 179kg, szemben a régi 185 egységével, így nagyobb teljesítményt és kevesebb súlyt kapunk a lényegesen magasabb vételárért. A fejlesztések áldásos hatása, hogy kevésbé érzékeny a terhelésváltásokra és nagyobb stabilitás jut az első kerékre.

aprilia rsv4 tuono v4r aprc naked superbike teszt
Kompakt erőforrás, könnyű, ám ropivékonyságú küllős kerekek, az idom síkjába rejtett utaskapaszkodó - ezek tűnnek fel először a Tuono V4R-ből

A kompakt, 999 köbcentis, 65 fokos V4-es motor javít a tömeg-középpontosításon és a súlyponton, 162 lóerőt és 110 Nm nyomatékot ad le maximálisan, így a Tuono 18 lóerővel gyengébb a versenymotornál, de ami lényeges, hogy nyomatékban alig van különbség, ráadásul a naked verzió ezer fordulattal hamarabb jut a csúcsra. Az első három fokozatot rövidebbre vették, a motort kazettás váltóval látták el, a gép végsebessége 270km/h.

aprilia rsv4 tuono v4r aprc naked superbike teszt
Brembo nyergek, ABS, Sachs telók. A fejidom a hatalmas szemekkel megosztja a Tuono rajongókat

A teljesítmény elszabadulás ellen a Tuono is rendelkezik az APRC (Aprilia Performance Ride Control) elektronikai csomaggal, ami az RSV4 Factory SE-ről került át. Ez egy komplett versenyelektronika két giroszkóppal és két gyorsulásérzékelővel, ami pár éve még csak a Superbike mezőny privilégiuma volt. Az APRC kormányról vezérelhető, tartalmaz egy nyolc fokozatban állítható kipörgés-gátlót (ATC – Aprilia Traction Control), egykerekezés-gátlót (AWC – Aprilia Wheelie Control), elektronikus gyorsváltót (AQS – Aprilia Quick Shifter) és startprogramot a gyors rajtoláshoz (ALC – Aprilia Launch Control).

A régebbi típus rajongóinak kedveskedik az Aprilia, hiszen a V2-es Tuonót most árengedménnyel kínálja (2 999 900 Ft), míg az új V4-es csodáért kerek egymillióval többet kell leszurkolnunk a kasszánál.

Végül pedig lássuk, milyen érzést vált ki ezen a videón látható sárga fényezésű gép menetpróbája:


Galéria: