Manapság a legtöbb fiatal nem akarja végigjárni a ranglétrát – tapasztalati létrát – egyből 600-as/750-es, száz lóerő feletti gépekkel döntögetnének. Ebből van aztán a zakózás, mert ezek már közel sem játékmotorok, kis húzás a gázkaron, máris csúszol a hátadon…
Előbb szerezz rutint, aztán ülj nagyobb gépre! Lehet kapni nagyobb gépeket, 25 kilowattos – 34 lóerő – fojtással, így nem kell később motort váltanunk, csupán használatba vehetjük az addig nyugvó lovakat, ráadásul legálisan használhatjuk.
– Tud valaki olyan helyet, ahol át lehetne íratni a motor forgalmiját 25kw-ra?
– Benzinnel megy nem jogsival!
– Ne is foglalkozz vele, igazoltattak engem is, a rendőr azt sem tudta, mi az az A korlátozott…
Ismerős duma, igaz?
Azért a rendőröket nem kellene hülyének nézni, haladnak a korral, nem fogják elhinni az ezres speedgépről, hogy 34 lóerő mozgatja, és a menetszél kapott alá, azért emelkedett fel az eleje…
A korlátozott kategória:
Legfeljebb 25 kW (34 LE) teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár. A korlátozás nem köbcentifüggő, vagyis ezres sportmotort is vehetünk – elméletben – ha megfelel a fenti paramétereknek.
Rengetegszer felmerült már a kérdés, hogy lehet átíratni a meglévő vagy kiszemelt motorunkat 25kw-ra, hogy azt vezethesse a jóember az A korlátozott jogosítványával. El kell keserítenem az ebben reménykedőket, szűkösek a lehetőségek.
– Legegyszerűbb, ha kitartóan keresgélünk a hazai piacon.
– Alternatíva, külföldről behozni motort, azonban csak akkor érdemes, ha annak forgalmijában 25kw szerepel, nem tudod átíratni kisebbre, ekkor megismerkedhetünk a külföldi motor forgalomba helyezésének gyönyöreivel.
– Néhány itthoni típusnak van fojtott/korlátozott verziója, ezeket az importőrtől lekért típuskóddal, típusbizonyítvánnyal le lehet vizsgáztatni, miután lefojtattad a gyári fojtással az új motort, azaz első forgalomba helyezéskor.
– Ha két éve van A1, vagy A korlátozott jogosítványod, leteheted a különbözeti vizsgát, amivel megkapod a korlátlan kategóriát motorkerékpárra, és kötöttség nélkül válogathatsz.

Van az a történet, ha van ismerősöd az okmányirodában véletlen kisebb számot ír be teljesítményként… Lehet javítani tényleg a téves adatot, de ne keverjük össze a javítást, korrekciót az adatok meghamisításával. Nem lehet a teljesítményt kedvünk szerint változtatni. Ha itthon forgalomba helyeztek egy motorkerékpárt pl 29 kw teljesítménnyel, abból sehogyan sem lesz 25 kw, mert semmilyen jogszabály nem engedi Magyarországon regisztrált motor teljesítményét csökkenteni. Mondanom sem kell, ez az államnak sem érné meg, hiszen bevételkiesést okozna. Csak a gyári adatok alapján és hivatalos okmányok alapján állítanak ki forgalmit. A rendszer ment mindent, visszaellenőrizhető, néhány tízezer forintér értelmes ember nem kockáztatja a munkahely elvesztését, büntetést.
Itthon is akad néhány A. Korlátozottal vezethető motor, csak meg kell keresni őket. Ezek gyakran csak papíron fojtottak, gyakorlatilag ugyan azt tudja, mint a többi társa.
Mivel egyre gyakoribb a mobil teljesítménymérő padok jelenléte az utak mellett, fel kell készülnünk, hogy ha motorunk teljesítménye eltér a forgalmiban szereplőtől, akkor akár egy igazoltatás alkalmával is bevonhatják a motor forgalmi engedélyét. Ez azonban csak a kisebb baj: ugyanis a teljesítményadót a bejegyzett érték után fizetjük, vagyis a szabálysértési eljáráson felül adócsalásért is felelnie kell annak, akinek a gépe elbukik ezen a vizsgálaton…
Térjünk vissza oda, amikor reménykedsz, hogy nem igazoltatnak, vagy nem foglalkoznak a kategóriával. A 26kw =25kw? Ugye nem. Nincs olyan sem, hogy naaa, csak egy, kettő, x… kilowattal több. Képzeld el ezt egy szakadékként: mész a meredély felé, 25 lépés, és megállsz a szélén, lenézel: ha leesel, véged. Mi lesz, ha huszonhatot lépsz, vagy még többet?! Egy lépés pont annyira veszélyes, mint tíz, vagy még több.
A motor kategóriájára érvényes vezetői engedély nélkül vezetsz, plusz támadási felület a rendőrnek, jogosan! Elvehetik a meglévő jogsidat is, a büntetés alsó határa néhány tízes, eltiltás 3 hónaptól két évig a jogsi megszerzésétől.
Mi van akkor, ha baleseted van? Még ha teljesen szabályos vagy, motorosként rosszabb pozícióból indulsz. A kötelező biztosítás ez esetben nem ér semmit, fizetheted minden kárát a baleset másik résztvevőjének. Előfordulhat, hogy életed végéig nem lesz gond, de a para ott lesz, elrontja a szabadság érzetét, amiért motorozunk.
Néhány 25kw-os fojtással vásárolható motor a teljesség igénye nélkül:
Kawasaki ZZR250-400, Z750, Suzuki Bandit 250-400, RF 400, GSX-R 400-600,GS500, SV650, Honda CBF 500, Hornet, VFR400 – ezekből a hazai piacon is találhatsz bármikor megfelelő darabot.