Mitől kerül ennyibe az üzemanyag, ha maga maga az áru valójában csak töredéke a kutakon látható árnak? Igen, a sokat szidott adó áll a háttérben…
Sokan felháborodtak az októberi üzemanyag-áremelésen, mondván, nonszensz, hogy amikor a kőolaj világpiaci ára csökken, akkor itthon a benziné nő. Valójában ennél sokkal bonyolultabb az összefüggés, de tény, hogy az adóemelés állt a drágulás hátterében, ugyanis a költségvetésben így szeretnék mérsékelni a hiányt, amit a tervezettnél lényegesen olcsóbb üzemanyag miatti adókiesés okozott.

Messze nem vagyunk rekorderek…
A lépés, bár nagy vihart kavart, nem egyedülálló, sőt: valójában ez csak egy korrekció volt, mert Európa legtöbb országában, így például Romániában és Szlovákiában is messze magasabb az üzemanyagok jövedékiadó-tartalma, mint hazánkban. Sok kirívó példa is akad, Olaszországban csaknem duplája (!) a benzin adótartalma az itthoninak, miként Svédország, Franciaország és Ciprus is alaposan megsarcolja a közlekedőket. Hogy konkrét példánál maradjunk: míg itthon 328-330 forint körül már kaphatsz egy liter 95-öst, addig a talján kutakon csak az adótartalom 270 forintot tesz ki, amit szintén a drasztikusan csökkent adóbevételek miatt emeltek ilyen magasra.
Nem mintha örvendetes lenne, hogy drágult a benzin, de összességében még mindig sereghajtók vagyunk a megemelt jövedékiadó-tartalommal is, miként a jelenlegi, 330-340-es árszint is sokkal jobban hangzik a négy évvel ezelőtti, 440-450-es árnál.