70-es henger, egy gyűrűs dugattyú, könnyebb görgők, rezonátor kipufogó, variátor, Stage6, Malossi, Tábori stb… Mielőtt nekiállnák szétfurkálni az egyébként – nagyjából – jól működő robogónkat, vizsgáljuk meg az alapvető alkatrészeit, hogy milyen állapotban vannak. Sokszor ez is elég a teljesítmény növeléséhez.
Meglátogattuk a szervizt, hogy a téli pihenő alatt szedje rendbe a Talma-robogót, így tavasszal már csak a kulcsot kell elfordítanunk, és gond nélkül száguldhatunk a motorral.
1, Erőátvitel:
A variátor a legfontosabb eleme a hajtásláncnak, hiszen hiába erős a motorblokk, ha az erőátvitel nem juttatja a főtengelyről a hátsó kerékre a vonóerőt. Nem is lehetett kérdéses, hogy ezzel kezdjük az átvizsgálást. Egy röpsúlyos kuplungból, két tárcsából, egy keresztbordás szíjból, és a tárcsák pozícióját meghatározó rugókból áll a képlet, melyek a robogó aktuális sebességét hozzák összhangba a fordulatszámmal. Maga a szerkezet nem bonyolult: a sebesség emelkedésével helyezi a szíjat elöl egyre nagyobb, hátul pedig egyre kisebb keresztmetszetre, így befolyásolva a pillanatnyi áttételt. Ha valamiért nem fut ki az első tárcsa széléig a szíj (pl. kopott), akkor nem lesz megfelelő a végsebesség. Ha a tárcsákat mozgató görgők illetve rugók koptak el, akkor nem a megfelelő fordulaton történik a “váltás”, így vagy feleslegesen forog, vagy ami még rosszabb, túl alacsony fordulaton, erőtlenül mozog a motor. Lássuk, mi vár ránk a megbontás után!
Megrendeltük az összes alkatrészt, melyek 48 órán belül megérkeznek. Két nap múlva visszatérünk a szervizbe, és összerakjuk a Talma-Hondát – következik a számolás: mennyibe is került mindez, és mennyivel lett gyorsabb/rugalmasabb a robogó a beavatkozástól?
